Søkeordsanalyse – forstå hva ditt publikum leter etter - Upturn AS

Søkeordsanalyse

Forstå hva ditt publikum leter etter

Nå som du har lært hvordan du kan dukke opp i søkeresultatene, la oss fastsette hvilke søkeord du skal sikte etter i innholdet til nettsiden din, og hvordan du skal lage innhold som tilfredsstiller både brukere og søkemotorer.

Kraften i søkeordsanalyse ligger i at du får en bedre forståelse av markedet ditt og hvordan de søker etter innholdet, tjenestene eller produktene dine.

Søkeordsanalyse gir deg spesifikk søkedata som kan gi deg svar på spørsmål som:

  • Hva søker folk etter?
  • Hvor mange søker etter det?
  • I hvilket format vil de ha informasjonen? 

I denne artikkelen får du verktøy og strategier for å finne frem til den informasjonen, i tillegg til å lære teknikker som kan hjelpe deg å unngå feil når du gjør søkeordsanalyser og å lage godt innhold. Når du lærer hvordan ditt publikum søker etter innholdet ditt, kan du oppdage en ny verden av strategisk SEO.

Før du begynner, still spørsmål

Før du kan begynne å øke kundemassen din med søkemotoroptimalisering, så må du først gjøre ditt beste i å forstå hvem de er og hva de ønsker å oppnå.

Dette er ofte et sted der mange tar snarveier. Mange hopper over dette steget siden en god søkeordanalyse tar tid, og hvorfor bruke tid på det når du allerede vet hva du vil rangere for?

Svaret er at hva du vil rangere for og hva kundene dine faktisk søker etter, ofte er helt forskjellige ting. Om du fokuserer på ditt publikum og så bruker søkeordsdata til å finpusse din innsikt, vil det gi deg bedre suksess i kampanjene dine, i stedet for å fokusere på et “tilfeldig” søkeord.

Her er et eksempel: Tom og Josefine (En lokal kafé i Horten med matservering) har vet litt om SEO og vil ha hjelp til hvordan og hvor ofte de dukker opp i de organiske søkeresultatene. For å hjelpe dem, må vi først forstå litt mer om deres kunder. For å gjøre det så spør vi:

  • Hva slags mat er det kundene deres søker etter?
  • Hvem er det som søker etter disse ordene?
  • Når søker folk etter disse rettene, dessertene osv?
  • Er det trender som forandrer seg med sesongene i året?
  • Hvordan er det folk søker etter maten dere har?
  • Hvilke ord bruker de?
  • Hvilke spørsmål stiller de?
  • Er flere søk utført på mobile enheter?
  • Hvorfor søker folk etter spesifikke retter?
  • Hvor er potensielle kunder lokalisert - Lokalt, nasjonalt eller internasjonalt?
  • Og til slutt - Hvordan kan dere gi best mulig innhold om rettene dere har og få dekt hva disse folkene søker etter? 

Det å stille disse spørsmålene er et viktig steg i planleggingen som vil gi deg en pekepinn i hvilken retning søkeordsanalysen din skal gå og hjelpe deg å lage bedre innhold.

Hvilke uttrykk søker folk etter?

Du har sannsynligvis en måte å beskrive hva du gjør, men hvordan søker potensielle kunder etter ditt produkt, tjeneste eller informasjon? Det å svare på dette spørsmålet er et viktig første steg i søkeordsanalysen.

Vi jobber med denne artikkelen, og det vil komme mer innhold fortløpende. 

    Thomas Haugen

    Thomas har mange års erfaring innen Digital Markedsføring. Han startet med salg på nett i 1998 og sin første nettbutikk i 1999. Allsidig markedsfører, men fokuserer mest på søkemotoroptimalisering og E-postmarkedsføring.

    Scroll Up