Hva er egentlig søkemotoroptimalisering (SEO)? - Upturn AS

Lær det du trenger om søkemotoroptimalisering

Så, du har laget en flott hjemmeside eller blogg, og du har skrevet godt innhold, men ingen kommer til siden din. Du lurer kanskje på hvorfor? Det er her søkemotoroptimalisering kommer inn i bildet.

Vi forklarer alt under:

Hva er egentlig søkemotoroptimalisering?

Søkemotoroptimalisering for førsteplass på google

Søkemotoroptimalisering brukes for å klatre høyere i rangeringen på Google. Så hvordan hvordan gjør man det?
Du skjønner, for å få mye trafikk må siden din være "synlig" for søkeord som blir søkt på Google og andre søkemotorer som Bing, og Kvasir. La oss starte med å si hele prosessen tar mye arbeid og hvis du implementerer det på feil måte, kan det føre til at du får noen søvnløse netter, derfor har vi laget denne nyttige artikkelen for å gi deg råd og tips om hvordan du kan bli sittende på toppen av haugen i den fantastiske og noen ganger stressende verden av søkemotorer og søkeresultater.

Trinn 1 - Innhold for nettstedet / søkeord

Forutsatt at du allerede har opprettet en blogg eller nettside, er det første steget du burde ta en søkeordsanalyse.
Innhold er nødvendig for å rangere øverst på Google og søkeordene du burde bruke er avhengig av hva nettstedet ditt handler om.

Innholdet på nettsiden er viktig for seo

La oss si for eksempel nettstedet ditt kommer til å selge babyklær, så vil du se etter søkeord som du ønsker å målrette til din nisje, for eksempel "kjole til nyfødt baby" eller "sko til baby 6-12 måneder".

En av de viktigste faktorene i søkemotoroptimalisering ved valg av søkeord må være mengden av søkene søkeordet har per måned, og hvor vanskelig de er å rangere i søkemotorene.
Wikipedia skriver også en del om SEO her.

For de som ikke helt forstår konseptet, la oss si det på en enklere måte. Hvis du er målrettet mot et søkeord som for eksempel "klær på nett" vil du se at det er ca. 10000 søk per måned for dette søkeordet, men det avgjørende, er  at det er vanskelig å rangere, siden det finnes så mange konkurrenter der ute. Derfor, med mindre du er en erfaren søkemotorspesialist, vil du ha bokstavelig talt ingen sjanse til å nå toppen av Google for dette søkeordet.

På den andre siden, har vi søkeord som er svært enkle å rangere, for eksempel "kjøpe laptop til hunden min", men som ingen kommer til å søke etter. Det er et såkalt longtail søkeord. Hva er poenget med å sitte på toppen av Google med dette søkeordet hvis ingen vil søke eller se det? Det er ikke noe poeng i det hele tatt.

Det beste man kan gjøre er å finne de gode søkeord, som har mange søk per måned, og det avgjørende; at det ikke er så vanskelig å rangere.

Det er mange forskjellige verktøy du kan bruke, og som alltid, de beste må du å bruke litt penger på. Det finnes noen gratisverktøy der ute, og sannsynligvis det beste er Google Adwords, spesielt for å finne antall månedlige søk et bestemt søkeord mottar.

Når du er på jakt etter den gode søkeord er det mye lettere å finne dem for "long tail søkeord". Hva dette betyr er at ord som er korte, med ett til tre ord, blir utvidet til kanskje fem eller seks ord. For eksempel, la oss ta søkeordet "klær på nett" som vi allerede har nevnt tidligere. Det er vanskelig å rangere dette søkeordet til toppen av SERPs , men hvis du legger til noen ord, så det blir "klær på nett til ung gutt", så er det mye lettere å rangere som de fleste av nettsteder som selger klær ikke er optimalisert mot dette long tail søkeordet. (Dette er kun brukt som eksempel og er ikke nødvendigvis et godt long tail søkeord med mye søk)

Eksempel på long tail Google søk

Når du nøye har valgt søkeordene dine via prosessen ovenfor, så må du skrive unikt innhold av god kvalitet, basert rundt søkeordene du har kommet frem til.

De fleste Internett-markedsførere er enige om at jo mer innhold du har jo bedre. Vi vil råde deg å skrive innhold med minst 1500 ord, for hver side du legger til nettstedet ditt, som du har tenkt å rangere. Når du har det, vil du ha innholdet du trenger for å få nettstedet ditt opp i søkemotorene!

Hvis du ikke er veldig god til å skrive innhold på nettsiden din, kan du alltids sette bort den jobben til en skribent, som vil lage kjempebra innhold, som engasjerer leserene dine. Mange mennesker faller ved første hinder, da de velger feil søkeord, men hvis du følger prosessen ovenfor, bør du unngå å gjøre disse feilene.

On-page SEO hva er det?

Ok, så du har nå din nettside oppe og alt innhold og søkeord er lagt til, så hva er neste steg for å komme øverst i søkemotorene?

On-page SEO

Dette tar oss til kanskje den mest tekniske delen av søkemotoroptimalisering.

Det er mange forskjellige ting du må gjøre for å gjøre siden søkbar og laget som en veloljet maskin. Nedenfor har vi skrevet om de viktigste faktorene knyttet til nettstedets On-page SEO.

OnPage SEO

Innholdet på sidene dine

Vi har allerede nevnt at innholdet trolig er den største faktoren for å komme høyt i Google. Sørg alltid for at innholdet er verdig en Google rangering. Det betyr at innholdet må være godt forsket på og være engasjerende for leseren.

Hver side av innhold du legger til må kunne lenkes sammen, da Google elsker lenker og det gjør det lettere for Google å gå igjennom sidene dine om du har en god lenkestruktur.

Bra innhold som leverer det leseren er ute etter, med klikkbare lenker til andre steder, bør være det sentrale punktet i hvilken som helst nettside som er seriøs i målet om å nå til toppen av Google.

Gi leseren det de leter etter

Om du gir leserene det de spør etter, så blir Google imponert og gir deg høyere rangering i søkeresultatene. La oss si at nettstedet er basert rundt flygende droner, det er en fin måte å forbedre leserens opplevelse med å vise en kort YouTube-video av den aktuelle drone i aksjon, eller kanskje legge til en Wikipedia lenke til modellen av dronen.

Du burde legge til noe i innholdet, som forbedrer opplevelsen. Eksempler på det er bilder, lenker og video. Dette gir leseren en bedre opplevelse, som igjen gjør at siden din rangerer bedre i søkemotorene.

Tittelkoder

Tittelkoder hjelpe nettstedets sider å "snakke" til Google og gir råd om hva innholdet handler om. Dette er avgjørende for både søkemotorer og en god brukeropplevelse. Søkeordet siden din handler om er normalt brukt i tittelkoden.

Koder som <h1>, <h2>, <h3> osv. <h1> skal kun brukes én gang per side, men <h2> og <h3> osv. kan brukes mange ganger. 

De fleste søkemotorer som Google eller Yahoo ser igjennom tittelkoden for å finne relevant informasjon og knytte den personen som søker til websiden som passer best.

Pass på å ikke ha søkeordet på siden din for mange ganger, da dette blir sett på som misbruk. (Keyword stuffing)

Tittelkoder er viktig i SEO

URL-strukturen på websiden din

Adressestrukturen (URL) på siden din, skal alltid være ren og relevant for ditt nettsted. For eksempel bør en URL se ut som følger:

http://www.braside.no/dameklær/kjoler - Dette viser en ryddig struktur, med relevans til siden. Den første delen er navnet på nettstedet ditt, den andre delen er kategorien for posten, og den tredje er selve posten. Det er også godkjent om du dropper kategorien og kun har f.eks http://www.braside.no/kjoler. Som du kan se, er nettadressen lett lesbar. Adressen under, er feil i forhold til å være å kunne rangere siden:

http://www.braside.no/title/tt0468569/ - Denne URL gir ikke råd til søkemotorene hva siden handler om, derfor kan den ikke rangere den like godt som en adresse som er strukturert og har relevans. Prøv alltid å unngå URL-er som ikke gir mening. Hvis du ikke kan lese og skjønne hva som er på siden, så kan heller ikke søkemotorene.

En høyt optimalisert nettside

De 4 viktigste viktigste faktorene for On-Page SEO ovenfor, hjelper siden din til å rangere bra i søkemotorene. Nedenfor er en liten huskeliste:

  • Innholdet må være superrelevant for tittelkoden
  • Inkluder søkeordet i tittelkoden
  • Sidens adresse skal være lesbar og relevant
  • Legg til bilder og videoer i innholdet
  • Legg til søkeordet noen ganger til innholdet
  • Opprett lenker til forskjellige relevante sider på nettstedet ditt
  • Opprett en lenke til hjemmesiden - gjøres ofte via logoen på nettstedet, og Hjem menyvalg.
  • Hver side på nettstedet ditt bør være lett tilgjengelig med 3 klikk
  • Off-page SEO
  • Når siden er oppe og går, og alt av On-Page SEO er fullført, er du nå klar for å begynne å klatre i søkemotorene.

Off-Page SEO

Etter at alle de ovennevnte punktene er implementert, har du laget en god platform for Off-Page SEO.
Du lurer kanskje på hva Off-Page SEO er?
Vel, Off-Page SEO er alt du trenger å gjøre for å rangere, som ikke er på selve nettstedet ditt.

OffPage SEO

Med andre ord, er det brukt for å fortelle søkemotorene, inkludert Google, hva andre i cyber verden mener om nettsidene dine.

Den første fasen av Off-Page SEO er såkalt backlinking til ditt nettsted og sider. Hvis Google ser at andre lenker til innholdet, så må det være bra innhold eller i det minste ha verdi for leseren. Vil du ha lenker til ditt nettsted, kontakt oss.

Har du noen gang delt noe eller lenket noe på sosiale medier som du trodde var ubrukelig? Selvsagt ikke. Folk lenker bare og deler informasjon de tror vil være verdifull, eller morsom for andre. Backlinking for SEO formål forteller søkemotorene nøyaktig hva du prøver å fortelle andre når du deler ting i cyberverdenen.

SEO er noe som skremmer mange nye digitale markedsførere, og det kan være nesten umulig hvis du ikke har riktig OnPage SEO, godt innhold og riktige søkeord. Mange tror at Off-Page SEO er utelukkende om backlinking, men det er bare halve historien.

Alt du gjør utenfor nettsiden din er ansett som Off-Page SEO. Enten det er innlegg på en ekstern blogg, når du laster opp relevante videoer på YouTube, eller legger til noen bilder på Pinterest, er det klassifisert som Off-Page SEO hvis du gjør det for å prøve å rangere nettsidene dine.

Det er sant at lenkebygging er den viktigste faktoren for å rangere på toppen av søkemotorene, siden lenkene er det som kobler nettstedet til søkemotorens robotsøkeprogrammer. Du kan være superheldig, og rangere i topp 10 for et godt søkeord ingen andre prøver å rangere, men selv da, er sjansene for å nå toppen små for et godt søkeord med en god del søk. Her er en liste over våre åtte beste måter å klatre til toppen av Google med Off-Page SEO:

1. Sosiale medier og nettverk

Sosiale medier har blitt en drivkraft de siste ti årene, og blir mer og mer viktig for Off-Page SEO, når det gjelder å bygge en merkevare. I samspill med venner og venners venner, kan plattformen brukes for alle typer av ulike online markedsføringsmetoder, alt fra lenkebygging til reklame.

Vi råder deg sterkt til å registrere deg på mange forskjellige nettsamfunn og begynne å få ut ordet om innholdet og nettstedet ditt.

2 - Blogging og Bloggmarkedsføring

Blogging er, og vil alltid være en av de beste måtene å markedsføre nettsteder og dets innhold. Hvis du har en blogg om nettstedet ditt, blir det en enkel måte å oppdatere kundene og leserne dine på noe nettsiden har å tilby.

Ikke bare hjelper det robotsøkeprogrammer å besøke nettstedet ditt oftere, men du kan også koble andre relaterte nettsteder til bloggen din, og da kan det hende de gjengjelder tjenesten! Disse er kjent i markedsføringen verden som "do-follow blogger". Det er litt varierende kvalitet på de, så husk å sjekk dette først. 

Du må holde bloggen oppdatert, slik at folk stadig vender tilbake for de siste oppdateringene, og innholdet må være engasjerende.

Hvis du ikke er en god skribent, kan du alltids leie inn en gjesteblogger som kan holde bloggen oppdatert. For å bidra til å fremme bloggen din, er det mange forskjellige bloggkataloger og bloggsøkemotorer du kan legge bloggen til på.

3 - Nettforum

Nettforum er en fin måte å bidra til å fremme deg selv og ditt nettsted. De fleste fora i disse dager er "do-follow" nettsteder, dette betyr at du kan legge til nettsiden din i signaturen, for å gi deg selv noen ekstra lenker.

Prøv alltid å sørge for at forumet er relatert til din nisje, på den måten, kan du svare på andres spørsmål og bygge ditt omdømme blant andre i din nisje, og når du bli en del av samfunnet, så kan du begynne å bringe trafikk til nettstedet ditt .

4 - Sosiale bokmerker

Sosiale bokmerker er enda en flott måte å annonsere nettsiden din. Last opp dine siste poster og blogginnlegg på nettsteder som StumbleUpon, Reddit og delicious, og du vil en økning i din SERP posisjon, og ganske raskt.

Google elsker disse type nettsteder da de blir oppdatert jevnlig, og innholdet er alltid ferskt.

5 - Fotodeling

Fotodeling vokser i et hurtig tempo. Hvis du oppretter innhold på nettstedet ditt, og du kan ta bilder, for eksempel om du har en nettside om matlaging, så er nettsteder som Picasa og Photobucket en gullgruve, spesielt hvis du kan legge til en lenke tilbake til nettstedet ditt. Dette vil gi deg er virkelig sterk lenke, og det vil også drive trafikk til nettstedet ditt.

Fotodeling er veldig bra for Off-Page SEO, hvis nisjen passer.

6 - Videomarkedsføring

I likhet med fotodeling, er det å lage dine egne videoer og legge dem til nettsteder som YouTube med en link tilbake til nettstedet ditt, en flott driver av trafikk og gir deg også en boost i søkemotorene.

Ikke bare vil videoene hjelpe nettstedet ditt å klatre på rankingen, men hvis videoinnholdet er kjempebra, og du har en stor seerbase, vil dette åpne nye dører, og du kan potensielt tjene mye ekstra fra video nettstedene.

7 - skrive artikler for innholdssider

Hvis du er rå på å skrive artikler, så er du halvveis der, da det er en veldig fin evne å ha i Digital Markedsføring. Ikke bare med de artiklene du skriver på bloggen og nettsidene dine for å hjelpe deg å rangere og konvertere, men du kan begynne å skrive artikler basert rundt nisjen du er i og sende dem til steder som Go articles eller Ezine for å få trafikk. 

Selvfølgelig, plasserer du en fin liten lenke i innholdet, sikrer at innholdet er relevant og kjempebra og innholdssidene vil ikke ha noen grunn til ikke å publisere artiklene dine. Denne prosessen er litt tregere enn noen av de andre SEO metodene vi har lagt til, men kan være vel verdt det.

8 - Svar på spørsmål

Hvis det er én ting som stemmer om folk på nettet, er det faktum at de liker å stille spørsmål. Hold øye med de beste spørsmålnettstedene som Yahoo Ask og Quora og når noen spør om noe i din nisje, så smeller du til med et godt svar med en lenke tilbake til nettstedet ditt. Du vil bli overrasket over hvor mange spørsmål som blir stilt på disse nettstedene.

Da var vi i mål, hvis du følger hvert skritt vi har listet opp i denne artikkelen, bør du være på vei mot førsteplassen i Google. Tid, hardt arbeid og tålmodighet er nøkkelen for å lykkes i markedsføring på Internett. En del av SEO spillet er å holde seg innenfor reglene til Google, fordi hvis du klarer å få en smell av dem, så kan veien tilbake til gode rangeringer være lang. Spesielt når du ser at all nytte av alt det harde arbeidet ditt forsvinner på et blunk.

Om du vil slippe å bruke tid på dette, så kan du bare kontakte oss ved å klikke på knappen under, så gir vi deg en gratis evaluering!

 

    Thomas Haugen

    Thomas har mange års erfaring innen Digital Markedsføring. Han startet med salg på nett i 1998 og sin første nettbutikk i 1999. Allsidig markedsfører, men fokuserer mest på søkemotoroptimalisering og E-postmarkedsføring.

    Scroll Up